Osocio begon ooit onder een andere naam, geheel per toeval. In 2005 had ik de wens als zelfstandige ontwerper aan de slag te gaan in de wereld van goede doelen en non-profit. Dat begon met een verzameling voorbeelden aan te leggen. Het was de tijd zonder Pinterest, Facebook en Tumblr. Met de gratis tool van xs4all was de blog Houtlust snel geboren.

Het bleek een schot in de roos. Eerst nog Nederlandstalig maar al vrij snel kreeg ik verzoeken uit het buitenland om in de engelse taal te gaan schrijven. Het waren de jaren met grote aantallen blogs over reclame en marketing. Maar geen enkele in de niche Sociale Reclame. Het bleek een succes.

Omdat het aantal campagnes uit de non-profitbranche door de komst van Internet enorm in aantal toenam besloot ik van de blog een groepsblog te maken. Gebouwd met een professionele blogtool. Dat was het begin van Osocio.org. Met een vast kern van 10 bloggers werd er dagelijks geschreven over de mooiste en meest opvallende actuele campagnes uit de hele wereld.

Osocio.org is nooit een grote blog geweest qua bezoekersaantallen. Maar met een beetje trots mag ik zeggen dat wij als influencer werden en nog steeds worden gezien. Vaak gebruikt als bron door de grote reclame- en marketingsites. En altijd een vaste positie in de top-30 van Power-150 van het Amerikaanse AdAge, de lijst met invloedrijke blogs.

Osocio.org is inmiddels uitgebreid met een apart deel over visuele storytelling en een deel over kennis en strategie.

Begin 2014 begon het toch weer te kriebelen. De wens om dicht bij huis te blijven met een Nederlandstalige variant van Osocio. Een blog met de mooiste en meest opvallende voorbeelden. Maar ook over de theorie achter het creatieve werk, en over de kracht van sociale media.

De bekende reclame- en marketingsites schrijven regelmatig over Sociale Reclame, omdat het zo leuk is om ‘goed te doen. Osocio niet, die neemt het bloedserieus.

Voor een deel zijn in social reclame dezelfde wetmatigheden en regels van belang als in commerciële reclame. Maar in tegenstelling tot commerciële reclame, die niets anders doet dan proberen om aankoopbeslissingen te beïnvloeden, probeert sociale reclame ons te verbinden met andere mensen. Goede sociale reclame zet ons aan het denken en laat ons actie ondernemen om een persoon of een groep mensen, die we vaak niet eens kennen, te helpen.

Marc van Gurp

Marc van Gurp

 

 

Sommige rechten voorbehouden

Wij vinden het geen enkel probleem als je een blogpost elders wilt publiceren. Maar… dat geldt alleen voor niet-commerciële organisaties en websites. En natuurlijk willen we naamsvermelding inclusief een link naar het oorspronkelijke artikel.

 

Proclaimer

Correcte informatie
Osocio.nl is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website. We doen er alles aan om te zorgen dat de informatie klopt en actueel is. Komt u toch foute of verouderde informatie tegen, dan stellen we het op prijs als u dat doorgeeft, zodat we het kunnen verbeteren.
Osocio.nl gaat voornamelijk over reclamecampagnes van en voor goede doelen. Het auteursrecht van het getoonde werk ligt bij de desbetreffende organisatie, reclamebureau of ontwerper tenzij anders vermeld. Neem contact met ons op indien wij ten onrechte beschermd werk hebben gepubliceerd.

Zorgvuldig met uw gegevens
Alle informatie die u ons geeft behandelen we vertrouwelijk. We gebruiken uw persoons- of adresgegevens alleen voor het doel waarvoor u ze heeft doorgegeven.

Cookies
Vooralsnog plaatsen wij geen cookies.

Toegankelijk en bereikbaar
We proberen ervoor te zorgen dat de website voor iedereen goed toegankelijk is. De website is geoptimaliseerd voor desktop, tablet en mobiele telefoon. U kunt indien gewenst de lettergrootte aanpassen d.m.v. de opties A+ en A- boven ieder bericht.
Reageren kan via onze contactpagina of info@osocio.nl. We zijn ook te vinden via vele sociale netwerken.