Communicatie die goed doet

13 sociale experimenten: goed en fout

13 sociale experimenten: goed en fout

13 sociale experimenten: goed en fout

Sociale experimenten als campagne worden steeds vaker gebruikt. De vorm is niet nieuw maar het veelvuldig toepassen ervan in sociale campagnes de laatste tijd is opvallend.
Het zijn experimenten waarbij het gedrag van proefpersonen wordt geobserveerd. Wat zijn de keuzes die de proefpersonen maken?

Bekend is het Stanford-gevangenisexperiment uit 1971. Studenten werden willekeurig in twee groepen opgesplitst: een gevangenengroep en een bewakersgroep. Na korte tijd begonnen de studenten zich naar hun rol te gedragen: gevangenen werden onderdanig en bewakers kwamen in de verleiding om hun macht te misbruiken. Het experiment zou twee weken duren maar werd na zes dagen stopgezet wegens overmatig machtsmisbruik. (Wikipedia)
BNN heeft afgelopen jaar hier een variant op gemaakt: Het Grote Racisme Experiment.

Experimenten in sociale campagnes gaan niet zo ver. En dienen ook een ander doel. De rol van proefpersonen moet de kijker aan het denken zetten. ‘Hoe zou ik reageren?’ moet de vraag van de kijker zijn. De proefpersoon is boodschapper, het experiment is communicatiemiddel.

Op YouTube zijn duizenden sociale experimenten te vinden. Soms interessant, meestal bizar en van slechte kwaliteit. Dat zegt niets over de populariteit. Deze video’s halen enorme bezoekcijfers. ‘Pranks’ met titels als ‘Asking Guys For Sex’ of  ‘Dropping The Wallet in Public’ kan je overslaan.

Sociale experimenten is een verzamelterm voor vele vormen. De voorbeelden hieronder zijn experimenten gebruikt in campagnes voor goede doelen en de ‘Pranks’. Van die laatste moeten goede doelen zich zo ver mogelijk houden.

Waar ‘Pranks’ altijd de uitkomst hebben dat we als mens asociale wezens zijn is het gebruik in campagnes vaak anders. Daar zijn proefpersonen mensen aan wie we ons moeten spiegelen. Het is voor een goed doel en dus moet er hoop zijn. Hoop dat er redding is voor onze soort.

Goed. The Share Experiment (Experiment Comparte) is één van de oudste en bekendste voorbeelden van een sociaal experiment wat gebruikt is in een campagne.
Het gedrag van kinderen wordt in beeld gebracht. Deelt het kind een boterham als de ander niets heeft?
De uitkomst is opvallend: alle kinderen die meededen aan het experiment besloten te delen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=92-QkWpacB8

Goed. Hét beste voorbeeld van afgelopen winter. Goede timing en fantastische relatie met een ver-van-mijn-bed-probleem.
Het is SOS-barnebyer (het Noorse SOS Kinderdorpen) gelukt om de situatie van kinderen in de Syrische burgeroorlog dicht bij huis te brengen.

 

Fout. Dit experiment is gedaan in Zuid-Afrika. Met verborgen camera’s werden de reacties gefilmd. Eerst met geluidsoverlast van een drummer. Daarna, met hetzelfde aantal decibellen, met geluid van uit de hand gelopen huiselijk geweld. Een voorbeeld van een campagne die niet verder komt dan ons te laten zien dat we hopeloze horken zijn.

 

Goed. In deze Italiaanse campagne uit 2011 speelt een taxichauffeur de rol van een mogelijke alzheimerpatiënt.
Hoe reageren zijn passagiers? Sommige agressief maar de chauffeur had ook passagiers die bereid waren te helpen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=u6jSKLtmYdM

Goed. Zou jij een familielid of vriend herkennen die als dakloze over straat zwerft? Of je echtgenote waar je al 35 jaar mee getrouwd bent? Voor iedereen die aan dit experiment van de New York City Rescue Mission meedeed was het antwoord ‘nee’. Alle proefpersonen werden na het experiment geconfronteerd met de beelden en waren allen geshockeerd.
Een experiment met een negatieve uitkomst maar waar het campagneteam een stap extra doet met een interview achteraf.

 

Goed. Deze video is een case study van een experiment. In Brazilië deed men een proef met geven en nemen van wisselgeld in het openbaar vervoer. De uitkomst is hoopvol.

 

Goed. “F*ck The Poor” is een publiciteitsstunt gedaan door de Engelse organisatie The Pillon Trust. Reacties op de slogan “F*ck The Poor” tegenover de reacties op “Help The Poor. De campagne werd een enorm succes want de uitkomst van het experiment is dat afzeiken van daklozen niet getolereerd wordt.

 

Fout. Hoe reageren voorbijgangers op een alleengelaten kind in een winkelcentrum. 1 op 616 greep in! Schokkend en weinig hoopvol.
Het experiment werd gedaan door de Engelse TV-zender ITN.

 

Goed. Dit is niet een experiment zoals de voorbeelden hierboven. Het is een case study van een campagne gedaan in Rusland. Een verlaten kinderwagen met een huilende baby. Hoeveel voorbijgangers zouden ingrijpen?

 

Goed. Vlak voor de eerste democratisch verkiezingen in Tunesië in 2011 werd er een banier opgehangen met het portret van voormalig dictator Ben Ali. Hoe reageren de voorbijgangers?
De video werd ook Campagne van het Jaar 2001 op osocio.org.

 

Pranks

Fout. Dit is een voorbeeld van de populaire “Pranks’ op YouTube. Te lange speelduur, onevenwichtige opbouw en slecht geacteerd. Maar waarom kritisch zijn als een video als deze ruim 1 miljoen views heeft gehaald? Grijp jij in bij een mishandeling?

 

Fout. Een dakloze laten we liggen. Een zakenman niet.

 

Fout. Maar liefst 5 minuten videolengte met een experiment over pesten. En meer dan 7.7 miljoen views.

 

Bonus

Bonus: ‘How to Shock a Celebrity’ is een variant op het social experiment. De kijker kijkt naar een iemand die naar een video kijkt. En zich afvraagt waar de bekeken video over gaat. Want die moet wel erg heftig zijn.

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.