Communicatie die goed doet

‘Handen Af’: Een campagne met twee gezichten

‘Handen Af’: Een campagne met twee gezichten

Shock-campagnes hebben alleen effect op korte termijn. En liever gewenst dan ongewenst gedrag communiceren. Dat zijn toch wel de gouden regels.

Dat was de eerste gedachte bij het zien van de printcampagne ‘Handen af‘ van de Nederlandse Spoorwegen. Twijfel over de aanpak totdat ik de video’s zag. Een campagne met twee gezichten.

Terug in de tijd in de grime-studio. Dat deed bureau Selmore met twee medewerkers van de NS.
Terug naar het moment van mishandeling met de verhalen van Jelle en Iloyka. Die tijdens de grimesessie vertellen wat er destijds gebeurde. En wat er tot de dag van vandaag blijft hangen.

De twee campagne-video’s maakte op mij veel indruk. Ook het interview met Iloyka bij RTL Latenight en de reacties op Twitter. Die niet altijd positief waren:

“Ik snap de agressie naar treinpersoneel wel @NS_online .Ik kan jullie nl nergens aanspreken op dat ik al n week niet op tijd thuis kan komen”
Waar de NS op reageerde met:
“Dat is geen enkele reden om niet met je #handenaf te blijven van ons personeel. Wanneer je ergens niet tevreden over …”

Het gesprek wordt gevoerd. Dat was het doel en dat is bereikt. De vraag is of het voldoende is. Ik ben bang van niet.

 

 

Nederlandse Spoorwegen: Handen Af van Jelle

Nederlandse Spoorwegen: Handen Af van Iloyka

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.