Communicatie die goed doet

‘Hot or not’ sticker moet brandwonden vermijden

‘Hot or not’ sticker moet brandwonden vermijden

Flamigel-Hot-or-not-sticker

Het ultieme doel van een goededoelenorganisatie is zichzelf overbodig maken. Daar zijn ze not-for-profit voor. Als het probleem is opgelost of als een ziekte is bestreden kunnen ze stoppen. In de praktijk komt dat niet zo vaak voor maar het is wel de wens.

Dat commerciële organisaties overbodigheid gebruiken in campagnes heeft meestal een andere reden. Een biermerk in strijd tegen alcoholmisbruik denkt vooral aan het eigen imago. Niet om de bierconsumptie te verminderen maar juist om nog meer bier te slijten.

Bij commerciële ziekenhuizen en geneesmiddelenindustrie ligt het wat ingewikkelder.

Vorige week schreef ik nog over een campagne van een for-profit hospital uit Seattle. Zij besteden maar liefst 35% van hun marketing budget aan preventie. Het ziekenhuis wat kankerpatiënten behandeld wil de omvang van hun doelgroep met een derde verminderen. Ook dat is een beleid van jezelf overbodig maken. Nobel en gezien de aard van deze rotziekte een aannemelijk beleid.

Maar wat moeten we nu met de nieuwe campagne van brandwondengel Flamigel? Bij aankoop van een tube krijg je een gratis warmtegevoelige sticker die van kleur verandert als het warmer wordt dan 40°C. Ideaal voor op een waterkoker, radiator of oven. Het blauwe happy face wordt een rode boze vlam. Om kinderen te waarschuwen en dat ze er met hun tengels vanaf moeten blijven.

Een cynicus ziet dit als makkelijke marketing want elk kind is dol op stickers. En Flamigel zal er geen tube minder door verkopen. Integendeel.
Maar het is ook een prachtig voorbeeld van beïnvloeding van gedrag, een onderwerp waar heel wat boekwerken over zijn geschreven. Onbewuste beïnvloeding van gedrag waar kinderen meer gevoelig voor zijn dan volwassenen. Hittegevoelige lepeltjes voor babies bestaan al, deze sticker is de vervolmaking van het idee. Hot or not?

Bureau These Days Y&R is de bedenker. De sticker is verkrijgbaar in België.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.