Communicatie die goed doet

Infrabel raakt ‘m niet met spotje over spoorlopen

Infrabel raakt ‘m niet met spotje over spoorlopen

Infrabel: Je leven is een omweg waard

Spoorlopen is het enige probleem, veroorzaakt door derden, waarbij het aantal gevallen én het aantal doden blijft stijgen zegt de Belgische spoorbeheerder Infrabel. De beheerder is bezorgd over deze stijging en start daarom met de campagne ‘Je leven is een omweg waard’.

Spoorlopers zijn mensen die langs of op het spoor lopen en in het eerste spotje van de campagne zien we een jong verliefd stelletje. De jongen loopt het spoor op, waarom is niet helemaal duidelijk, en de gevolgen zijn ondanks het wegpixelen duidelijk.

Volgens de site van Infrabel kiezen mensen een route over het spoor om een kortere weg te nemen, omdat ze het spannend vinden of gewoon om hun hond uit te laten. Dat zijn duidelijke redenen, hoe stom dan ook. De keuze voor een vage move van een verliefde jongen maakt de noodzaak van de campagne onbegrijpelijk.

De groep die zich in de jongen zal herkennen is ook de groep die dol is op YouTube pranks. Hoe heftiger hoe vetter en het gevaar is dat spoorlopen een stoere actie wordt als Neknomination of een Project X-feest.

De spot is vanaf deze week te zien op de Belgische TV en zal ook vaak worden uitgezonden voor de WK-wedstrijden van de Rode Duivels.

De spot is het zwakke punt in de campagne. Infrabel is wel zo slim om een meersporenbeleid te voeren. Er komen gericht communicatieacties op beruchte locaties. Medewerkers van NMBS krijgen een interne campagne voorgeschoteld. En de beheerder komt met struikelmatten, afsluitingen en verbodsborden.

Update: Infrabel heeft de reactiemogelijkheid bij de spotjes op YouTube vanmiddag (2 Juni) gesloten. Ik ben erg benieuwd naar de reden.

Update 2: Het Nederlandse ProRail blogt over de Belgische campagne. Niet de Nederlandse aanpak zeggen ze.

ProRail: “Waar wij in Nederland mensen vooral bewust willen maken van de gevolgen van spoorlopen, komen de Belgen met schokkende beelden van een aanrijding. Over de effectiviteit van deze campagnes zijn de geleerden het niet altijd eens.”

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.