Communicatie die goed doet

Mediastunt Plan België: Te jong om te kijken, oud genoeg om te trouwen

Mediastunt Plan België: Te jong om te kijken, oud genoeg om te trouwen

Plan België: te jong is om naar deze film te kijken, maar wel oud genoeg is te trouwen

De laatste campagne van Plan België was onlangs te zien op TV, in de Belgische bioscopen en via Preroll op YouTube. Het idee is eenvoudig en verrassend.

Net voor een film begint (op TV en in de bioscoop) is er een leeftijdswaarschuwing ‘deze film is geschikt voor kinderen vanaf 12 jaar.’ Net na de leeftijdswaarschuwing komt een meisje vertellen dat ze ‘te jong is om naar deze film te kijken, maar wel oud genoeg is te trouwen.’

Binnen 30 seconden is het duidelijk dat het gaat over kindhuwelijken. Elke minuut worden wereldwijd 27 meisjes, vaak kinderen, gedwongen om te huwen. Wereldwijd is dat 1 meisje op 3.

De meeste onder hen wonen in West- en Sub-Sahara Afrika en in Zuid-Azië. Doorgaans hebben ze een laag scholingsniveau en komen ze uit zeer arme gezinnen in rurale gebieden. Tal van studies bewijzen dat kindhuwelijken een enorme impact hebben op het individu en de maatschappij. Maar het beperkt zich niet tot het psychologische effect. Een meisje dat trouwt terwijl ze nog een kind of een adolescent is kan ook met ernstige medische risico’s geconfronteerd worden. Ze worden tot geslachtsverkeer en zelfs tot zwangerschap gedwongen met een lichaam dat daar nog niet klaar voor is.

Bureau: Duval Guillaume
Via kidsenjongeren.nl

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.