Communicatie die goed doet

Met een dictator de nacht in

Met een dictator de nacht in

Nacht van de Dictatuur: Bashar al-Assad

Het gebruik van dictators in sociale campagnes is meestal logisch, gemakkelijk en vaak voorspelbaar. De personages zijn herkenbaar en hebben een ingebakken emotie.
Vanzelfsprekend komen deze campagnes regelmatig langs op Osocio en bezoekers vinden het vaak prachtig.

Dat het ook mis kan gaan bewijst onderstaand campagnebeeld van het AWB Network. Waarin een beschonken bestuurder vergeleken wordt met Adolf Hitler. Hoe weerzinwekkend het autorijden in beschonken toestand ook is, de vergelijking met de holocaust is beledigend en spreekt een misplaatst schuldgevoel aan. Het aanroepen van dat gevoel is sowieso een verleidingstechniek die geheel niet effectief is. De kijker kan zich er niet in verplaatsen.

Drunken driving

De campagne voor de Nacht van de Dictatuur is wel relevant. En humoristisch. Tijdens dit evenement ga je met een dictator de nacht in. Het is een avond met lezingen, tentoonstellingen, nachtrondleidingen, films en debatten.

De Nacht van de Dictatuur is als tegenhanger van de VN Dag voor de Democratie (15 sept.) in het leven geroepen om op een andere manier stil te staan bij de betekenis van democratie en rechtsstaat. De Nacht van de Dictatuur wordt dit jaar voor de vierde keer georganiseerd.

Concept and design: Carrie Zwarts
Photography: Studio Johan Nieuwenhuize

Zie ook mijn Pinterest Board over het gebruik van dictators in sociale campagnes en design.

Nacht van de Dictatuur: Fidel Castro

Nacht van de Dictatuur: Kim Jong Un

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.