Communicatie die goed doet

NRC Charity Awards 2014: de ingewikkelde mix van passie en communicatie

NRC Charity Awards 2014: de ingewikkelde mix van passie en communicatie

NRC Charity Award 2014 winnaars vakjuryprijs

Dit jaar had ik het genoegen om samen met Peter Vandermeersch, hoofdredacteur NRC, de selectie te doen voor de vakjuryprijs van de NRC Charity Awards. Uit ruim 220 inzendingen kozen we, volgens ons, de 24 beste advertenties van 2014. De vakjury koos vervolgens een winnaar uit onze selectie.

Voor het eerst had de organisatie de jaarlijkse prijs in vier categorieën verdeeld. Om ook de kleinere goede doelen een kans te geven. Want afgelopen jaren bleek dat organisaties met een grote aanhang teveel invloed hadden op de uitslag van de publieksprijs. Ook politiek gevoelige thema’s vielen daardoor snel buiten de boot.

Dit jaar kon er gekozen worden in de categorieën Dierenwelzijn, Hulpverlening, Maatschappij & Welzijn en Natuur & Milieu.

Door alle inzendingen in een keer te beoordelen werd meteen het al jarenlange bekende zwakke punt in goede doelen-reclame zichtbaar. Het woord passie, daar gaat het om. De gedrevenheid die zo hard nodig is om een doel te verwezenlijk. Datgene waarin een non-profitorganisatie zich onderscheidt van een commerciële. Maar ook de achilleshiel als het om communicatie gaat. Alles over je organisatie en je doel willen vertellen in één advertentie is een terugkerend probleem wat ik tegenkom in de negen jaar dat ik over deze niche schrijf. Teveel informatie verblind, het maakt van je communicatie een doolhof waar niemand in wil.

In het geval van de Charity Award gaat het om een advertentie in de krant. Dus over het werven van nieuwe fans of donateurs. Vertel daarin niet je hele verhaal maar denk aan de lezer. Wie is die lezer en waar is die gevoelig voor? Daarom is een award als die van NRC zo leuk en leerzaam. In 2014 waren het 220 stijloefeningen. Het bekijken en beoordelen ervan zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen die zich bezighoudt met goede doelen-communicatie. De combinatie van vakprijs en publieksprijs maakt het nog interessanter. Al was het maar omdat er wat winnaars betreft dit jaar geen enkele overlap was.

Bij het zien van alle 220 inzendingen viel een advertentie onmiddellijk op. En stiekem hoopte ik dat deze tot de winnaars zou behoren. Het is de advertentie van Resto VanHarte, een keten van 34 sociale buurtrestaurants waar iedereen terecht kan voor een gezonde en goedkope drie-gangen maaltijd en een gezellige omgeving. Samen koken en eten als recept voor een betere buurt.
Bureau BBK/Door Vriendschap Sterker vertelde voor de keten niet het hele verhaal maar pikte er een aspect uit. Die van onveiligheid in de buurt met een confronterende foto van een mes. Hetzelfde mes wat ook gebruikt wordt om een goede maaltijd te bereiden.

Mijn tweede favoriet is de vergelijking in de advertentie van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Ook hier is er een goede keuze gemaakt door één actiepunt van de vereniging te kiezen. Bureau Colourful Green gebruikt de mogelijkheid van een linker- en rechterpagina om de tegenstelling straf en subsidie te versterken.

De advertentie van Vluchtelingenwerk Nederland is geheel in stijl met de rest van de campagne Leven in Veiligheid. Voor NRC-lezers zeer geschikt en met een sterke twist in de headline.

Hieronder alle winnaars. Op de website van de Charity Awards zie je alle inzendingen en alle binnengehaalde stemmen per organisatie.

NRC Charity Awards 2014: Resto VanHarte

 

Winnaar vakjuryprijs, categorie Maatschappij en Welzijn: Resto VanHarte. Bureau: BBK/Door Vriendschap Sterker.

 

NRC Charity Awards 2014: Nederlandse Vereniging voor Veganisme

Winnaar vakjuryprijs, categorie Dierenwelzijn: Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Idee & Ontwerp: Maria Tiqwah van Eldik van Colourful Green.

 

NRC Charity Award 2014: Vluchtelingenwerk Nederland

Winnaar vakjuryprijs, categorie Maatschappij & Welzijn: Vluchtelingenwerk Nederland. Bureau: WWAV.

 

NRC Charity Award 2014: Choice for Youth and Sexuality

Winnaar vakjuryprijs, categorie Hulpverlening: CHOICE for Youth and Sexuality. Gemaakt in samenwerking met StudioWVDV.

 

Publieksprijs

NRC Charity Award 2014: Vogelbescherming Nederland

Winnaar publieksprijs, categorie: Natuur & Milieu. Bureau: Saiid & Smale.

 

NRC Charity Award 2014: ME-CVS Stichting Nederland

Winnaar publieksprijs, categorie: Hulpverlening: ME/CVS-Stichting Nederland. Yvonne Michielsen Communicatie, fotografie en vormgeving.

 

NRC Charity Award 2014: Vereniging Rembrandt

Winnaar publieksprijs, categorie Maatschappij en Welzijn: Vereniging Rembrandt. Concept: Erik Kessels (KesselsKramer), Fotografie: Laurence Aëgerter.

 

NRC Charity Award 2014: Dierenbescherming

Winnaar publieksprijs, categorie Dierenwelzijn: Dierenbescherming. Ontwerp Kitty & Co.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.