In 2005 organiseerde de de progressieve vrouwenbeweging zij-kant de eerste Equal Pay Day. De inmiddels jaarlijks terugkerende dag om stil te staan bij de loonkloof tussen mannen en vrouwen.
De afgelopen jaren maakte bureau Mortierbrigade de campagnes. Altijd opvallend, meestal grappig en vaak ‘op het randje’. Dit jaar spelen mannen de hoofdrol. Dikke, zwarte, kale en rosse mannen.
Moeten dikke mensen minder verdienen is de vraag.
“U vindt dit schandalig voor dikke mensen, waarom niet voor vrouwen?
In 2005 waren er nauwelijks betrouwbare statistieken. Inmiddels wel: in de privésector bedraagt de loonkloof 21%. Wanneer we uitsluitend rekening houden met voltijdse werknemers in de privésector en hun gemiddelde uurloon, bedraagt de loonkloof slechts 7%. Tegenover 10 jaar geleden is dit meer dan een halvering, in 2001 bedroeg dit nog 15%.
10 jaar campagne voeren heeft zijn nut bewezen. En zoals bij veel sociale campagnes is het doel om eindelijk overbodig te worden. De vraag is hoe lang nog?
Bureau: Mortierbrigade
Eerdere campagnes van Equal Pay Day België:
– Equal Pay Day (2006)
– It’s not the hormonal rages (2007)
– Equal Pay Day 2010
– Satisfaction: the Granny Remake for EqualPayday (2011)