Communicatie die goed doet

Strippen voor betaalbare gezondheidszorg

Strippen voor betaalbare gezondheidszorg

In aanloop naar de verkiezingen is in Vlaanderen een campagne gestart waarin gestript wordt. “Laat je niet uitkleden” is een aanklacht tegen de aanhoudende en voorspelde bezuinigingen.

Socialistische Mutualiteiten (het Socialistisch Ziekenfonds) heeft de becijferde verkiezingsprogramma’s van de Vlaamse partijen onderzocht. Daaruit blijkt dat die het snoeimes willen zetten in de ziekteverzekering, met besparingen die oplopen tot 5,7 miljard euro tegen 2019. Dat komt overeen met een zesde van wat nodig is om de gezondheidszorg op peil te houden.

Het Ziekenfonds gaf reclamebureau Hannibal de opdracht voor een spraakmakende campagne. De uitvoering doet denken aan het werk van de Nederlandse SP uit 2008 waarvoor een bejaarde vrouw uit de kleren ging voor een beter thuiszorg.

De Vlaamse campagne heeft in tegenstelling tot die van de SP ook een humoristische kant. De video, die met een verborgen camera opgenomen lijkt, toont een bejaarde man die uit de kleren gaat. En zegt “Ik kan niet anders, als dat zo duur is…”. Met geschokte reacties  en gegniffel van de omstanders tot gevolg.

Socialistische Mutualiteiten: “Onze sociale zekerheid is zo vanzelfsprekend dat we er niet meer bij stilstaan. Daarom deze campagne omdat we van alles de prijs kennen, maar niet de waarde. Onze sociale zekerheid is onbetaalbaar. Niet omdat ze teveel kost, wel omdat ze van onschatbare waarde is! Onze studie ‘Onvervulde noden’ toont ook aan dat het nodig is om te blijven investeren in gezondheidszorg. Dit is mogelijk, ook in budgettair moeilijke tijden. Daarom nu deze campagne als ‘stem van de patiënt’.”

De campagne wil benadrukken dat gezondheidszorg een recht is, geen luxeproduct; gezondheid geen koopwaar is; niemand wakker mag liggen van zijn gezondheidskosten en dat sociale zekerheid voor iedereen betaalbaar moet blijven, nu en in de toekomst.

Tijdens de lancering gingen op meerdere plaatsen in Vlaanderen mensen uit de kleren. Met veel media-aandacht tot gevolg.

De campagne bestaat uit een video (zie boven) die gedurende twee weken te zien is in Vlaamse bioscopen; een radiospot, campagnewebsite, print en visuals en een ritsarmbandje dat via de website gratis is aan te vragen.

 

Socialistische Mutualiteiten: Laat je niet uitkleden

 

Uit de kleren tijdens de lancering (Foto: Socialistische Mutualiteiten):

Socialistische Mutualiteiten: Laat je niet uitkleden guerrilla

 

Radiospot:

 

Het ‘ik laat me niet uitkleden’-ritsarmbandje:

Socialistische Mutualiteiten: ‘ik laat me niet uitkleden’-ritsarmbandje

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.