Communicatie die goed doet

Down Syndroom als verkoopargument

Down Syndroom als verkoopargument

Deze campagne ter promotie van de Special Olympics Belgium begon met een tweet van Belgische voetbalheld Kevin De Bruyne. Hij deelde een foto met het bijschrift “Zou jij nog steeds fan zijn als ik er zo uitzag?”.  Het was duidelijk een foto van de Bruyne maar dan met ogen van iemand met het syndroom van Down. Zonder verdere uitleg maar wel met veel retweets en favourites tot gevolg

De dag na de tweet van De Bruyne werd afzender en doel van campagne duidelijk. Naast de voetballer figureren ook hardloopster Kim Gevaert en tafeltennisser Jean-Michel Saive. De Bruyne met bijna 400.000 volgers had er voor gezorgd dat de media veel aandacht besteedde aan de komende Spelen.

De Special Olympics is een sportevenement voor mensen met een verstandelijke beperking. Nauwelijks bekend, in ieder geval niet zoals de Paralympics. Meer dan 2000 atleten doen mee maar er komt nauwelijks iemand kijken.

Het doel van de campagne is tweeledig zegt Bart Gielen van reclamebureau LDV United: promotie van de komende spelen in Antwerpen en het taboe dat rond mentale handicaps hangt doorbreken.

Het eerste doel is zeker geslaagd. Er is veel over geschreven, zoals nationaal als internationaal, en de campagne is veel gedeeld op social media. Of dat ook gevolg heeft voor de kaartverkoop weten we 9 September.

Het taboe-argument vind ik minder sterk. In landen als België en Nederland is er nauwelijks sprake van een taboe. Het is waar dat atleten met een verstandelijke beperking nauwelijks aandacht krijgen maar dat geldt voor veel sporten, ‘beperkt’ of ‘onbeperkt’.

 

Special Olympics Belgium Kevin De Bruyne: Verdient De Bruyne nu minder supporters?

Special Olympics Belgium Kim Gevaert: Verdient Kim nu minder fans?

Special Olympics Belgium Jean-Miche Saive: Verdient Jean-Mi nu minder supporters?

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.