Communicatie die goed doet

In de zorg gaat het om één woord: Empathie

In de zorg gaat het om één woord: Empathie

The Cleveland Clinic: 'The Human Connection to Patient Care'.

1,400,000 views, 8,471 ‘thumbs up’ en 774 reacties. Dat is het resultaat na 11 maanden op YouTube. De video is van The Cleveland Clinic: ‘The Human Connection to Patient Care’.
Dat zijn geen cijfers waar Justin Bieber wakker van ligt maar voor een video over gezondheidszorg zijn dat prachtige cijfers.

Het leven in een ziekenhuis gaat niet alleen over ziekte. Het gaat over vragen en antwoorden. Over gezond worden en doodgaan.
Over verdriet en opluchting. Over patiënten en personeel.
Het is allemaal te vangen in één woord: empathie.
Empathie is de menselijke verbinding met patiëntenzorg.

Wat zou er verteld en gedacht worden als je een tekstballon boven het hoofd van elke persoon zou plaatsen?
The Cleveland Clinic deed een poging met deze video.

“We wanted to explore what empathy means, the ability to understand and share in the feeling of another. We think empathy takes on a new dimension in a hospital, where there is the push and pull of health and sickness — and where giving and receiving care happens every day.
Empathy is who we are in our connection to each other. It’s how we view every person who comes through our doors.”

De reacties zijn unaniem. Sommige Cause Marketing professionals noemen de speeltijd iets te lang maar zeggen ook dat ze aangedaan zijn. En de ogen niet droog konden houden bij het zien van de video.

De video is intern gemaakt door de communicatieafdeling van het ziekenhuis.