Communicatie die goed doet

Met een pepermuntje de snelheid verlagen op de Taurusavenue

Met een pepermuntje de snelheid verlagen op de Taurusavenue
Met een pepermuntje de snelheid verlagen op de Taurusavenue Foto Eric van Lieshout

Foto: © Eric van Lieshout

Wanneer alle ondernemers rond de Taurusavenue in Hoofddorp pepermuntjes zouden uitdelen aan personeel en gasten zal het aantal verkeersongevallen drastisch afnemen. Gegarandeerd. Onzin? Toch niet blijkt uit onderzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland in samenwerking met de Radboud Universiteit. In zowel een rijsimulator als in het echte verkeer bleek dat de snelheid omlaag ging door pepermuntgeur. Deze geur vermindert de frustratie en vermoeidheid en verhoogt de alertheid.

Het is niet bepaald een praktische oplossing als het gaat om verkeersonveilige situaties zoals op de Taurusavenue in Hoofddorp of de Drie Merenweg. Het is een grappig voorbeeld hoe allerlei factoren rijgedrag kunnen beïnvloeden zonder dat een automobilist zich er van bewust is.

‘Het is moeilijk menselijke oorzaken te beïnvloeden’ zei een woordvoeder van onze gemeente vorige week tegenover de redactie van Dichtbij over de situatie op de Taurusavenue. Een vreemde reactie want er is onderzoek beschikbaar. Ik vond een rapport geschreven door verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen en een aardig filmpje op YouTube.

Volgens Gerard Tertoolen wordt een groot deel van ons gedrag bepaald door onbewuste processen. En daar kan een gemeente rekening mee houden bij het aanleggen of aanpassen van wegen.

Rijdend op de Taurusavenue valt op dat het blikveld nogal ‘open’ is. Zowel links als rechts is er voor de automobilist veel ruimte. Daardoor wordt er onbewust harder gereden dan toegestaan is. Met het plaatsen van bomen in de middenberm is daar al rekening mee gehouden. De bomen zijn echter nog jong en hebben nauwelijks volume. Het zal nog een aantal jaren duren voordat die invloed op ons rijgedrag zullen hebben. Aan de buitenkant van de weg ligt een fietspad wat de weg ook een open karakter geeft. Met het plaatsen van lage struiken tussen autoweg en fietspad kan de snelheid afgeremd worden.

Middenberm
Ondanks de verhoogde middenberm kan de automobilist wel de andere weghelft zien. Dit geeft de illusie van goed zicht bij de kruisingen. Het zijn juist de kruisingen waar afgelopen tijd ongelukken plaatsvonden. Op de volgroeide bomen zullen we nog even moeten wachten. Het zicht verbeteren is een voorspelbare optie. Een meer creatieve oplossing is het zicht verslechteren met kunstwerken op de middenberm bij de kruisingen. Waardoor automobilisten onbewust beïnvloed worden om goed op te letten.

Kunst heeft nog een andere functie. Het is een herkenningspunt handig bij onbewuste plaatsbepaling.

De Avenue is nog in aanbouw. Dat valt op door de vele tijdelijke verkeersborden langs de weg. Zo veel dat je als automobilist niet meer weet waar je kijken moet. Het zijn teveel prikkels. Het is een weg die uitnodigt om hard te rijden. Tel daar de bizarre bochten aan het begin en einde weg bovenop en je begrijpt waarom er zoveel ongelukken gebeuren.

Een weg is meer dan een stuk asfalt en een hoeveelheid aan technische specificaties. Verkeerspsychologie heeft grote invloed op ons rijgedrag. Bij de aanleg van nieuwe wegen zou daar rekening mee gehouden moeten worden. Gelukkig heeft de gemeente dit ingezien en heeft inmiddels de Avenue bekeken met een verkeerspsycholoog. Naar verwachting krijgen we daar volgende week meer over te horen.

Hieronder: filmpje gemaakt in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu met een aantal kansrijke voorbeelden van onbewuste invloeden op gedrag.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Dichtbij Haarlemmermeer.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.