Communicatie die goed doet

Twitter en verkiezingen: De grootste community wint

Twitter en verkiezingen: De grootste community wint

Twitter Haarlemmermeer

Tijdens de campagne rond de onlangs gehouden gemeenteraadsverkiezingen werd voor het eerst Twitter massaal ingezet. Vier jaar geleden was het nog een klein deel van de kandidaten die het social mediakanaal inzetten. In die vier jaar heb ik bij mij in de gemeente, Haarlemmermeer, de lokale politiek intensief gevolgd. Op de lokale website van Dichtbij heb ik er een aantal artikelen over geschreven.

Van enige strategie onder de tweeps in Haarlemmermeer tijdens de campagne bleek geen sprake. Van enthousiasme wel. Het kon gebeuren dat een partij of kandidaat 30 promotweets in 5 minuten de wereld in slingerde. En de dag daarop weer, met dezelfde teksten en vol met de gebruikelijke hashtags. Of tweets met linkjes zonder enige beschrijving.

De interactie was vooral tussen kandidaten onderling. Vliegen afvangen, knuffels, wie-heeft-wat-bereikt. Meestal vermakelijk om te lezen. Vooral ’s avonds als er een wijntje genuttigd was.
Soms ook nuttig want met 140 tekens moet een politicus bondig blijven. Niet iets met een hete brei en draaien maar to-the-point.

Het zegt ook wat dat van de 39 nieuw gekozen raadsleden er 30 een Twitteraccount hebben. In de vorige periode waren dar er nog 24.
Een tweet van een kandidaat werd zelfs landelijk nieuws. Het was de beruchte tweet over Wilders en Hitler.

De cijfers

Het landelijk percentage van accounts t.o.v. het aantal inwoners is ongeveer 22%. Voor Haarlemmermeer komt dat overeen met ruim 30.000 accounts. Dat betekent dat de partijen met de meeste volgers zo’n 2,5% van de lokale tweeps bereiken. Dat is niet veel
Toch is er iets interessant aan de hand als je naar onderstaande tabel kijkt.

Er zijn in Haarlemmermeer drie partijen die zetels gewonnen hebben: D66, HAP (Haarlemmermeerse Actieve Politiek) en Forza!. Dat zijn ook de partijen die de meeste volgers hebben en zelf terug volgen.
Het aantal Tweets geeft een minder duidelijk beeld. Al lijkt ook daar een relatie te liggen met succes.

In alle peilingen voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen werd duidelijk dat zowel D66 als lokale partijen op winst konden rekenen. Dat bleek ook bij de verkiezingsuitslag in Haarlemmermeer. De lokale partijen HAP en Forza! behaalden beide zetelwinst. Drie andere lokale partijen niet. Dat zijn dan ook de partijen die social media niet of nauwelijks gebruiken.
Dan mag toch de conclusie zijn dat partijen die actief op Twitter zijn en die de grootste community hebben dit uitbetaald krijgen in zetelwinst.

Van alle drie de winnaars is bekend dat zij al lange tijd Twitter actief gebruiken als kanaal. Zowel voor communicatie als voor het bouwen van een community.
Met een community zet je jezelf stevig in de polderklei. Maar dat doe je niet in korte tijd. Wil je morgen succes met social media dan had je een jaar geleden moeten beginnen.

 

Partij
Twitternaam
Tweets
Volgt
Volgers
VVD
698
110
353
HAP
3049
533
540
D66
665
1071
605
CDA
116
53
228
Forza!
2481
1283
826
PvdA
501
64
282
GroenLinks
208
129
288
CU/SGP
130
47
179
Een Haarlemmermeer
118
214
167
SRH
-
-
-
-
CDVP
278
294
132

Foto © Marc van Gurp

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.