Communicatie die goed doet

Haarlemmermeerse politiek en sociale media (I)

Haarlemmermeerse politiek en sociale media (I)

Als je het gebruik van sociale media in de Haarlemmermeerse lokale politiek bekijkt dan blijkt het vooral een kwestie van persoonlijke interesse. Een aantal raadsleden zijn zeer actief. Maar op partijniveau is het nogal mager.

Ik begon de lokale politiek op Twitter te volgen tijdens de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Van enige structuur was nauwelijks sprake. Dat was niet zo gek want een medium als Twitter bestond nog niet zo lang. Ik was benieuwd hoe de situatie er nu voorstaat in aanloop naar de verkiezingen in 2014. In dit eerste deel komen de partijen aan bod.

Op dit moment zijn er zo’n 3,3 miljoen Twitteraars in Nederland waarvan de helft dagelijks gebruik maakt van Twitter. 20% van de Nederlanders heeft dus een Twitteraccount. Omgerekend zijn dat zo’n 27.500 inwoners in Haarlemmermeer.

Facebook is groter. In februari j.l. telde Facebook ongeveer 7,9 miljoen gebruikers, waarvan 5 miljoen het netwerk dagelijks bezocht. 7,9 miljoen is 47% van de Nederlandse bevolking. Omgerekend zijn dat bijna 68.000 inwoners in Haarlemmermeer.

Die cijfers zijn echter geen afspiegeling van het gebruik van de netwerken door de politieke partijen. De partijaccounts worden op Twitter nog wel gebruikt maar Facebook nauwelijks.

Partijen op Twitter

Partij Twitternaam Tweets Volgt Volgers
VVD @VVD_HLMR 305 58 167
CDA @CDAHmeer 37 38 109
PvdA @pvda_hlmeer 133 41 162
D66 @d66hrlmeer 320 451 327
GroenLinks @GroenlinksHMR 85 76 196
HAP @HAPHmeer 753 207 238
Forza! @forzahmeer 1533 1075 648
CU/SGP @CU_SGP_Hmeer 74 44 153
Een Haarlemmermeer @EenHRLMR 44 218 102
Sociaal Rechts
CDVP @CDVPnl 12 9 10
Democraten H’meer @DemocratenHmeer 1 25 33
SP @SPHrlmmeer 6 12 42

Meetdatum: 18 juni 2013

Sociaal Rechts is de enige partij die geen Twitteraccount heeft. De overige partijen wel maar erg actief worden de accounts niet gebruikt. Alleen Forza! en HAP publiceren een redelijk aantal tweets. Bij Hap vertaald zich dat echter niet in het aantal volgers.
Bij HAP en D66 ligt het aantal ‘volgt’ en ‘volgers’ het dichts bij elkaar. Dat is geen vereiste maar het wijst wel op belangstelling.

Het magere gebruik door de partijen is op zich logisch. Twitter is een medium gericht op persoonlijk contact. Daarover meer in deel II.
Toch kunnen partijaccounts op een persoonlijkere manier gevuld worden. In het bedrijfsleven is niet ongebruikelijk om een tweet te beëindigen met initialen van degene die de tweet plaatst. Iets wat ik bij onze partijen nooit zie.

Wat ik nog het meeste mis is de actieve benadering. Zoeken op Twitter is vrij eenvoudig en zodoende weet je ook wat er speelt binnen de gemeentegrenzen. Daarover schreef ik hier. Ik zie een partij of een raadslid zich zelden mengen in een discussie buiten de partijpolitiek om. Zelden contact zoeken met ons inwoners die niet tot de volgers behoren.

Partijen op Facebook (en LinkedIn)

Partij Facebook likes LinkedIn members
VVD 33 51
CDA
PvdA 5
D66 51 17
GroenLinks 8
HAP 6
Forza! 114
CU/SGP
Een Haarlemmermeer 215
Sociaal Rechts
CDVP 2
Democraten H’meer
SP 37

 

Meetdatum: 18 juni 2013
Als je naar de aantallen Facebookgebruikers kijkt dan mag je verwachten dat de lokale partijen erg hun best doen met een partijpagina. Helaas, niets is minder waar. De tabel laat dramatisch lage aantallen zien.

Facebook is vooral gezellig en besloten. Zware onderwerpen die vaak in de dagelijkse politiek besproken worden zijn niet zo geschikt voor dit netwerk.
Onze partijen gebruiken het nu vooral om linkjes te plaatsen naar de eigen website. Of naar nieuws over de eigen partij. En dat is jammer want uiteindelijk gaat het niet om de partij maar om de Haarlemmermeer. Waarom plaatsen de partijen geen andere berichten dan de eigen partijpolitiek beslommeringen? Een gratis medium waar je kan laten blijken dat je belangstelling hebt over wat er in onze gemeente gebeurt. En dat kan best met ‘gezellige’ onderwerpen.

Facebook is heel visueel. Een aantal partijen plaatsen regelmatig foto’s. Maar te vaak van activiteiten van de eigen partij. Waarom geen fotoverzameling van alle plekken in de gemeente die er toe doen om over te praten?

Het is een kwestie van ‘kip’ en ‘ei’. Door een ander gebruik van Facebook zullen vanzelf meer ‘likes’ komen. Ik verwacht geen aantallen van meer dan vier cijfers. Maar waarom zou je een netwerk niet gebruiken als je een potentiële doelgroep hebt van 47% van de inwoners?

Het hoge aantal vrienden van Een Haarlemmermeer lijkt vreemd. Het is de enige partij die geen gebruikt maakt van een Facebook Pagina maar van een persoonlijk profiel. Ik weet niet of dat een bewuste keuze is, maar het is wel onverstandig. Volgens de gebruiksvoorwaarden mag een organisatie geen gebruik maken van een profiel en het netwerk kan daarom het account wissen.

Voor de volledigheid heb ik ook LinkedIn, het zakelijke netwerk, opgenomen in het overzicht.

Hoeveelheid is niet hetzelfde als invloed

 

Partijen PeerReach Partijen Klout
D66 1800 Forza! 45
Forza! 1900 D66 42
VVD 2600 HAP 42
CU/SGP 2634 PvdA 41
SP 2700 VVD 37
PvdA 2800 CDA 34
Democraten H’meer 2800 CU/SGP 32
CDA 2900 GroenLinks 27
HAP 3500 Een Haarlemmermeer 22
CDVP 34900 SP 18
Een Haarlemmermeer 35500 CDVP 14
GroenLinks 42000 Democraten H’meer 12

Meetdatum: 18 juni 2013

Veelvuldig twitteren en een Facebook pagina vullen wil niet betekenen dat je deze netwerken effectief gebruikt. Dat laat bovenstaande tabel zien.
PeerReach en Klout zijn twee bekende online diensten die meten hoeveel invloed een persoon of organisatie heeft. En vergelijk die eens met de aantallen in de twee eerste tabellen. Opvallend.

PeerReach kijkt naar gedrag op Twitter. Niet alleen naar eigen tweets maar ook naar retweets, vermeldingen en Twitterlijsten. Waarbij D66 het beste uit de bus komt. (Scores komen uit de lijst ‘Politiek Nederland’)
Klout kijkt verder. Die neemt Facebook, Google+, Bing, LinkedIn en andere netwerken mee in een waarderingscijfer. Met Forza als sterkste in onze gemeente.

PS Ik heb SP ook meegenomen in het overzicht omdat deze partij zich ook als lokale partij profileert.
In het volgende artikel komen de poppetjes aan bod: de raadsleden en wethouders.
Cijfers kunnen per dag verschillen. Daarom heb ik ook de meetdatum bij de tabellen vermeld.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Dichtbij Haarlemmermeer.