Communicatie die goed doet

Kunnen we met sociale media de wereld veranderen?

Kunnen we met sociale media de wereld veranderen?

Kunnen we met sociale media de wereld veranderen?

‘Vrijheid van drukpers geldt voor wie een drukpers heeft’ zei provo Rob Stolk rond 1966. Daar moest ik aan denken bij het zien van de animatie ‘Does social media have the power to change the world?’.

Twitter, Facebook en andere netwerken lijken ons leven te beheersen. 75% van de Europeanen zijn inmiddels online. Toch is dat een vertekend beeld want in andere werelddelen is die verhouding heel anders. In Afrika is maar 16% van de mensen verbonden met Internet. Wereldwijd is dat 40%.
Er zijn ook landen waar censuur nog een grote invloed heeft op het gebruik van Internet.

‘Kunnen we met sociale media de wereld veranderen?’ is een retorische vraag. Natuurlijk kan dat, voorbeelden zijn er genoeg. Maar op korte termijn moeten we ons niet rijk rekenen.
Een organisatie actief in Kenia moet er rekening mee houden dat maar 1,5 miljoen van 43 miljoen inwoners actief is op Twitter.

De video hieronder plaats ons walhalla-gevoel over sociale media in perspectief. De juiste strategie kiezen om de wereld te veranderen verschilt nauwelijks van de gebruikelijke marketingtechnieken. Doe onderzoek en gebruik de juiste kanalen.

Onderzoek, tekst en storyboard voor de animatie is van David Girling, docent International Development van de University of East Anglia. Video-animatie is van Evan Kutsko.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.