Communicatie die goed doet

‘Food is for eating’, de perfecte combinatie van Data en Storytelling

‘Food is for eating’, de perfecte combinatie van Data en Storytelling

Angela Morelli: The water we eat

Angela Morelli is ingenieur, activist en heeft passie voor design. Deze bijzondere combinatie maakte haar tot een bekende information designer en werd vooral bekend door haar werk over het wereldwijde waterprobleem.

Zij maakte vorige jaar ‘The water we eat’, een website over de schrikbarende hoeveelheid water wat we nodig hebben om voedsel te produceren. Maar liefst 3496 liter per dag. En dat terwijl er schaarste is.

Morelli bestudeerde vele beschikbare onderzoeken en maakte daarmee een overzichtelijke one-page-scroll. Ze gebruikte de kracht van datavisualisatie om duizenden pagina’s om te zetten in een vorm die voor iedereen toegankelijk en begrijpbaar is.
Voor één kilo rundvlees is 15.400 liter water nodig. Die hoeveelheid is bijna niet voor te stellen en Morelli laat in haar visualisatie dan ook zien hoeveel dat is.

Angela Morelli: food is for eating

Haar nieuwste werk is ‘Food is for eating’, over de hoeveelheid voedsel wat we verspillen. De website is een combinatie van datavisualisatie en storytelling. Ook ditmaal weer een on-page-scroll waar de bezoeker kan zien waar het misgaat. En dat is niet alleen bij ons thuis maar ook tijdens de productie, verwerking en distributie.

‘Food is for eating’ is de moderne vorm van het bladeren door een boekje maar dan met de kracht van Internet. Het is een versimpeling van vele onderzoeken die voor ons ontoegankelijk zijn. En het is ook een vorm die begint waar infographics blijven steken. Die laatste missen interactiviteit en zijn te vaak een opsomming van feiten zonder referentie. Want verwijzen naar bronnen is wat Morelli wel doet.

In onderstaande TedTalk verteld ze er meer over. ‘The Global Water Footprint of Humanity’ gaat over waterverspilling maar ook over haar ideeën wat betreft visualisatie. Het is een vorm, niet de oplossing. Daarom besluit ze op beide bovengenoemde sites met goed nieuws. Het gaat er niet om dat we ons schuldig moeten voelen maar om wat we zelf kunnen doen. En zegt ze: “Visualisation data can not change the world, but human beings can”.

Morelli in ‘A letter to myself…’: “Have clear in mind not what you want people to know about the information you have but what you want people to be able to do with that information.”

Website Angela Morelli.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.